VICLENIA POPII


Un mocan veni din insulă la biserica din sat, la slujba de duminică şi,  aşezându-se în genunchi,  îi plesniră izmenele în fund, rămânând gol, păros, în văzul babelor. Între timp, babele-şi dădeau coate şi tinerele neveste chicoteau înveselite. Cum ciobanul era cam la mijlocul bisericii, cei din faţă nu înţelegeau ce se-ntâmplă şi erau atenţi la slujbă dar în spate era foială mare. 

O bătrână ar fi vrut să-i zică ciobanului de pocinog dar fiind sfioasă, îi fu mai la-ndemână să-i şoptească altei cumetre. Niţică se foii o vreme, apoi hotărî să-i zică lui Simeon, argatul popii care era şi cântăreţ bisericesc.

Simeon, un om cu haz, îşi ţinu firea să nu se zguduie de râs dar, între cântări prinse momentul şi-i zise popii de pocinogul enoriaşului.

Popa Lisandru termină slujba şi la predică se apucă să-i mustre pe săteni:

-Mare supărare faceţi Domnului umblând neîngrijiţi! Care veniţi urduroşi la biserică, chit că satul e pe malul gârlei şi Dunăre ar fi de-ajuns cât să se spele fiecare, ba alţii veniţi cu hainele prăfuite ori pătate de slănină, când orânduiala e ca la biserică să vii în hainele cele bune!

Oamenii lăsau capul în pământ ruşinaţi, măsurând cu luare-aminte ciubotele.

-Dar, cea mai mare osândă în faţa Domnului, zise popa, va fi a celui care-şi va arăta fuduliile cu neobrăzare în sfânta biserică şi numai zece miei şi-o putină de brânză ar putea spăla această hulă! Apoi după un moment de gândire, dădu în lăcomie şi continuă: başca plata a douăzeci de lumânări! Acuma, dau ordin să se pipăie fiecare creştin la izmene şi, dacă este careva care-a făcut pocinogul, să-l spele imediat.

Ciobanul o sfecli pipăindu-şi ismenele, dar nu se puse împotriva popi şi aduse zece miei şi putina de brânză, însă pe la biserică nu mai călcă niciodată.

În sat se vorbi mult de păţania ciobanului dar şi de viclenia preotului şi Simeon îl luă la rost pe popă:

-Te-ai lăcomit părinte şi l-ai făcut şi de băcănie pe bietul mocan. Uite că nu mai calcă neam pe la biserică!

-Da’, bre, Simeoane! Dar uite că de-atunci nu mai lipseşte nicio babă! Toate vin, trăgând nădejde c-or mai plesni izmenele vreunui creştin!  Dă, Doamne, că la vremurile astea grele o putină de brânză şi zece mei nu-s colea! Şi nu mai cârti, pişicherule, că borş de miel ai băgat şi tu pe sub nas!

Despre Doina Popescu-Brăila

Cât deschizi ochii, cât iubeşti şi cât citeşti, atât eşti şi nimic mai mult! Dar, dacă ai copii şi dacă scrii, mai ai o şansă. Am publicat nouă cărți dintre care șapte romane: Comisia Zurich, Dumnezeu era-n vacanță, Ardei iuți, Pisica cu papion, Fericire la preț redus, Dragoste și ciocolată, Terente-Zodia zmeilor și volumul Copilul Dunării apărut în anul 2015 și în varianta bilingvă, în traducerea Sabrinei Popescu, elevă, având 14 ani și jumătate la comiterea isprăvii.
Acest articol a fost publicat în DEPARTAMENTUL ŢEPEŞ și etichetat , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la VICLENIA POPII

  1. tibi zice:

    Hotărît lucru Doina, tu ai ce ai cu popii ! 😀

    • Este o întâmplare din satul Satanei, bunica mea de la Stăncuţa. Am… memorie bună.
      Să ştii dragă Tibi că, chiar dacă nu intră să comenteze, am mai mulţi prieteni preoţi cu simţul umorului şi cu preotese inteligente care citesc constant acest blog şi care sunt amuzaţi şi foarte deschişi faţă de scriitura mea. Şi tocmai pentru că sunt speciali şi oameni cu caractere puternice şi sănătoase, nu se supără, tocmai fiindcă aceste scrieri nu îi ating pe ei!!!

      • tibi zice:

        Ei, sigur că ştiu că şi preoţii sunt de felurite feluri, doar tot oameni sunt si ei; am glumit Doina, atîta tot. 🙂
        Şi sînt absolut sigur că ce povesteşti tu superb, chiar s-a petrecut în realitate.

        • Dragă Tibi,
          Eu nu bag mâna-n foc că s-o fi întâmplat exact aşa, dar aşa mi-a povestit-o şi răspovestit-o Satana în copilăria mea. Te rog să te bucuri de poveşti dar să le inventariezi ca pe simple legende, fiindcă au trecut cam 35 de ani, poate mai bine de când le-am auzit. „Am… memorie bună” era o glumă. În timp totul este relativ, se cristalizează ori se-ngroaşă.
          Cert este că Satana, cu limba ei otrăvită şi fire râzătoare, le spunea ceva mai grosier şi poate cu mai mult haz. Eu am adaptat limbajul fiindcă mă citesc şi colegii fetelor mele şi povestea poate şi-a mai pierdut din hazul nebun de atunci. Aşa s-o fi întâmplat în realitate? Realitatea Satanei, realitatea mea… rămâne doar o poveste…
          Şi ar mai fi ceva: cu vreo 12 ani în urmă aveam angajat şofer pe fostul şofer al comandantului poliţiei de atunci. La drumuri lungi, asistam la câteun accident auto.
          La întoarcere ascultam siderată povestea accidentului: eu văzusem… altceva!
          Am schimbat vreo trei şoferi: a fost la fel, doar că la ceilalţi treceam eu la volan fiindcă mă simţeam mai în siguranţă. Îi luam totuşi cu mine, fiincă aşa se simţea rugbistul în siguranţă!

          • Satana a spus multe poveşti. Inclusiv cum a făcut pe primii doi copii de fată mare şi încă zece soţului „îmbrobodit”.
            Eu aveam 4-5-6 ani şi am înţeles perfect. Când a trebuit să revendic nişte pământ de pe urma fratelui tatei, dispărut în munţii Tatra, eu am ştiut să-l caut pe numele de fată al Satanei. Am renunţat totuşi să fac cerere deşi aveam dreptul, ca să astâmpăr lăcomia unor mătuşi.
            I-am uimit pe toţi că am ştiut unde să caut, fiindcă doar două din surorile mari ştiau povestea.

  2. Păi dacă ţie-ţi plac, mai scriu!:D

  3. tibi zice:

    Place, place, cum să nu ? 🙂
    Scrie că dacă nu scrii, îţi aduc eu aminte ! 😀

  4. Faina povestea. Bine ca te-ai nascut ca sa le culegi si sa le scrii aici ca face bine la spirit..

  5. Probabil că neavând jucării în copilărie am fost mai atentă la poveşti. Apoi în clasa a VI-a îmi doream o bicicletă şi un cort ca să umblu prin ţară şi să culeg poveşti.
    Pe urmă m-am măritat cu Făt-Frumos. Restul e poveste…

Lasă un răspuns

