Unde dai şi unde crapă!


Călătorind în viteză pe şoselele patriei, găsesc uneori răgazul să admir uimitoarea lucrare a naturii. Este sezonul macilor şi anul acesta am remarcat pentru prima dată că în vecinătatea acestora creşte o plantă movalie şi insistentă. Am cules câteva fire pentru Sabrina, pentru ierbar dar, ajunsă acasă nu am ştiut să-i spun ce plantă este.

Zilele trecute, discutând cu angajata unei primării dintr-o comună, zăresc câţiva maci pe şanţ şi… nelipsitele flori mov.

-Am cules această floare pentru ierbarul fiicei mele dar n-am reuşit să aflu cum se numeşte…- zic eu.

-Păi… în copilărie noi îi ziceam într-un fel dar… acum nu mai este voie să-i zicem aşa…

-Poftim? -zic eu uimită. E democraţie, cum să nu avem voie?! S-a terminat cu Securitatea! Kaput! Acum poţi să-l înjuri şi pe preşedinte!

-Ei, nu, nu-i aşa! Noi lucrăm la primărie şi am fost instruiţi…

-Doamnă! Să fim serioşi! Suntem în 2011! Ce ar putea fi interzis?

-Ghisdaromă!

-Poftim?

-Ghisdaromă! Aşa se numeşte floarea!- şopteşte angajata primăriei.

-A, precis o să uit! Staţi un pic să-mi notez! Iau o carte de vizită din maşină şi notez numele ciudat. Ştiţi, noi avem nume de plante rămase de la daci. Probabil că şi acesta…- zic eu, mirată totuşi că n-am auzit niciodată de ghisdaromă.

După amiază mă prinde o ploaie straşnică într-un sat în care o prietenă de-a mea şi-a luat o căsuţă cochetă. Decid rapid să-i fac o vizită. O găsesc acasă pe mama ei, doamna Florenţa, o leoaică energică, dintr-o bucată.

Mă tratează cu plăcinte cu gem şi prăjitură de vişine şi, în timp ce discutam în foişor, observ o vază cu un bughet de flori de câmp în care trona o chisdaromă.

-Doamnă Florenţa, am văzut această floare prin tot judeţul dar astăzi am întrebat o doamnă cum se numeşte şi m-a luat cam pe la Ploieşti…

-Păi, da! Lumea se cam fereşte de cuvinte! Nu ştiu cum îi mai zice acum, dar în copilărie noi îi ziceam Pizda Ţigăncii!

-Aha! Pizda Ţigăncii! Normal! Trebuia să-mi dea de gândit că ghisdaromă sună ca dracu’! Unde dai şi unde crapă! Ia uite dom’le că trâmbiţata corectitudine politică s-a implementat cu succes până-n Pizda Ţigăncii!- îmi zic eu în gând.

P.S. Din păcate fotografia este făcută cu telefonul mobil şi „ghisdaromele” abia se văd, estompate şi maronii.

Despre Doina Popescu-Brăila

Cât deschizi ochii, cât iubeşti şi cât citeşti, atât eşti şi nimic mai mult! Dar, dacă ai copii şi dacă scrii, mai ai o şansă. Am publicat nouă cărți dintre care șapte romane: Comisia Zurich, Dumnezeu era-n vacanță, Ardei iuți, Pisica cu papion, Fericire la preț redus, Dragoste și ciocolată, Terente-Zodia zmeilor și volumul Copilul Dunării apărut în anul 2015 și în varianta bilingvă, în traducerea Sabrinei Popescu, elevă, având 14 ani și jumătate la comiterea isprăvii.
Galerie | Acest articol a fost publicat în ZÂMBETE și etichetat , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la Unde dai şi unde crapă!

  1. mariapopart zice:

    Nastrusnica asta de planta, in termeni stiintifici se numeste Urzica moarta rosie ( lat. Lamium maculatum). Precizez asta numai pentru ierbarul Sabrinei, nu de alta, dar „aia-a-tigancii” suna mai pitoresc! 🙂

    • Mulţumesc, artisto! Ierbarul va fi completat … Dar îmi scot pălăria pentru… Lamium maculatum.

      • mariapopart zice:

        Mi-ar fi fost si rusine sa nu-ti zic… 🙂 Mai ales c-am treminat facultatea de Ecologie si protectie a Mediului. Ca parca a fost acu 100 de ani, asta-i altceva… 🙂

        • Ecologie şi protecţie a Mediului? În cazul acesta te provoc să scrii un articol pe blogul tău legat de Roşia Montana! 😉

          • mariapopart zice:

            Cu proiectul asta, Rosia Montana, nu-s de acord de cand am auzit de el… Poate sa-mi spuna oricine ca acea companie baga nu stiu cate miliarde pe an la buget, ca face nu stiu cate locuri de munca… Eu raman la parerea mea. A vazut cineva cum arata locul pe care este excavata o mina de aur? Stie careva exact cate tone de mercur se foloseste la purificarea aurului? Ca, pana la urma aurul sa ajunga tot in buzunarele cui trebuie… Am sa incerc sa-l dezbat mai pe larg acest subiect, intr-o zi…

  2. Kolector zice:

    Io-te ca si pizda tigancii-i rozalie! Cum ar suna piesa Loredanei „Aroma-aroma” sau reclama la Jacobs Kronung „Puterea alintaromei” cu floricica-n fata? 🙂

  3. Dl.Goe zice:

    Bine ca n-ai cules din greseala „coaiele popii” (Helleborus niger – spânz) sau „basina porcului” (papadie). Ar fi facut o combinatie botanica pe cinste cu ce-ai cules tu. Inflorea ierbarul. 🙂

  4. Dl.Goe zice:

    Titlul ales de tine mi-a amintit spontan de un banc de demult. Continutul articolului m-a convins sa ti-l spun si tie. Primul om care a zis „Unde dai si unde crapa” a fost Adam care certandu-se odata cu Eva i-ar fi tras un pumn in cap de i-a cazut frunza.

    P.S. Eva nu s-a lasat mai prejos si i-a dat si ea cu o piatra in cap lui Adam. De i-a cazut frunza. Unde dai si unde iese cucuiul !!!!

  5. Nu denumirea neaoşă a florii m-a făcut să scriu acest articol, ci corectitudinea politică a funcţionarei de la primărie, care a evitat cuvântul ţigancă, astfel că a ieşit… chisdaromă.

  6. Dl.Goe zice:

    Si un supliment literar-artistic. Un grup de turisti italieni aflat in excursie la Madrid au vizitat muzeul Prado avand sansa de a vedea o expozitie care gazduia lucrari ale lui Picasso. Ghidul, un expert, le explica in detaliu fiecare tablou, incadrandu-l in perioadele de creatie ale pictorului si ale curentelor artistice ale vremurilor, pomenind in sus si in jos de Chicasso. Din cand in cand, din grupul italienilor un turist il corecta din cand in cand zicand cu voce tare „Picasso”. Ghidul arunca priviri furioase incercand zadarnic sa-l identifice pe obraznic. Si aici avem Guernica, opera de apogeu a creatiei lui Chicaso. Din grup se aude iarasi aproape rastit: Picasso. Ghidul se intoarce catre grup si zice intr-o italiana perfecta: Mai du-te mai in chizda ma-ti!

Lasă un răspuns

