Mareşalul Antonescu se întoarce acasă?


În adolescenţă aveam vecini o familie de evrei. Domnul profesor Adolf Lessen avea părul alb-alb şi des şi stătea ore întregi pe băncuţa din curte fără să scoată o vorbă. Stătea într-o casă naţionalizată, cu mai mulţi locatari şi eu mergeam adesea în curtea lor, la Flori, o puştoaică de vârsta mea. Doamna Lessen mă servea cu câte o pară sau cu prăjiturele şi era mai vorbăreaţă dar când ne încingeam cu discuţiile despre război, el ridica privirea şi spunea trist:

-Lasă! N-o să priceapă niciodată ce spui tu, ei învaţă alte poveşti la şcoală. Istoria o scriu conducătorii după interesele lor. Apoi către mine: -Dacă le spui la şcoală că pe vecinul tău evreu l-a salvat de la moarte Mareşalul probabil te arestează. Ai învăţat la şcoală cine-i Mareşalul?

-Da.

-Mă mir! Aveţi poza lui în cartea de istorie?

-Nu, dar bunicile mele care au prins ambele războaie mondiale mi-au povestit multe. Domnul Lessen a făcut un semn şi doamna a adus nişte reviste şi almanahuri vechi. Atunci am văzut prima dată fotografii cu Antonescu. Răsfoind un almanah am dat şi de poza lui Stalin pe care îl vedeam de asemenea pentru prima oară.

-Ăsta ce caută aici?- a zis bătrânul mirat şi a smuls foaia apoi, cu răbdare l-a rupt pe tătucul popoarelor în bucăţele mici-mici.

Am spus mai demult că o carte cinstită şi acceptată despre mareşalul Antonescu nu o poate scrie decât un evreu. O personalitate puternică care se va putea ridica deasupra prejudecăţilor şi care va rezista presiunilor propriilor conaţionali.

Pe 15 noiembrie la librăria Sadoveanu se va lansa Mareşalul Ion Antonescu- o biografie, sub semnătura scriitorului Teşu Solomovici, o carte document de 812 pagini. Obsedat de peste 70 de ani de personalitatea mareşalului- de când copil fiind l-a întâlnit pe o stradă din Focşani şi şi-au intersectat privirile- scriitorul îşi deapănă propria experienţă de viaţă dar foloseşte şi un important fond arhivistic cunoscut sau mai puţin circulat, inclusiv jurnalul rabinului Safran, pe care mulţi evrei preferă să-l treacă sub tăcere.

Aştept cu nerăbdare cartea, pe care într-un interviu în ziarul Adevărul chiar domnul Teşu o numeşte o carte cinstită şi, sper ca Mareşalul să-şi regăsească în sfârşit locul în istoria românească. Nu albit politic, nu demonizat politically correct ci în toată dimensiunea personalităţii sale.

„Într-un fel îi datorez viata aceluiasi maresal Ion Antonescu si ca mine îi datoreaza lui Antonescu viata aproape toti evreii din vechiul regat”- afirma Teşu Solomovici într-o emisiune televizată, afirmaţie reluată şi în interviu, aici

 

Despre Doina Popescu-Brăila

Cât deschizi ochii, cât iubeşti şi cât citeşti, atât eşti şi nimic mai mult! Dar, dacă ai copii şi dacă scrii, mai ai o şansă. Am publicat nouă cărți dintre care șapte romane: Comisia Zurich, Dumnezeu era-n vacanță, Ardei iuți, Pisica cu papion, Fericire la preț redus, Dragoste și ciocolată, Terente-Zodia zmeilor și volumul Copilul Dunării apărut în anul 2015 și în varianta bilingvă, în traducerea Sabrinei Popescu, elevă, având 14 ani și jumătate la comiterea isprăvii.
Galerie | Acest articol a fost publicat în Mari Români și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Mareşalul Antonescu se întoarce acasă?

  1. M-a bucurat mult ce-ai scris.
    Dacă vei avea timpul scurt , de maxim o secundă, ai să vezi pe blogul meu cât.
    http://dictaturajustitiei.wordpress.com/2011/11/04/nu-i-un-secret-ma-trec-lacrimile-cand-ma-gandesc-la-maresalul-antonescu/

  2. Am văzut Carmen.
    În acel război a luptat Gheorghiţă, fratele mai mare al tatălui, bunicul meu, moş Ilie şi nenicii, fraţii bunicii mele Mihaica.
    Dacă eu nu respect ordinul Mareşalului: „Soldaţi, vă ordon treceţi Prutul!”, eroismul lor şi al sutelor de mii de soldaţi români a fost în van.
    Dureros este că şi Gheorghiţă şi nenicii au scăpat de iadul de pe Frontul de Est şi au fost luaţi prizonieri de ruşi după 23 august în munţii Tatra, fiind deportaţi în Siberia.
    Doar moş Ilie a scăpat de pe front şi a venit acasă ca să-şi vadă pământurile, plugul, uneltele, caii şi boii luate de comunişti la Colectiv. Întors de la câmp s-a aşezat pe prispă şi-a murit cu ochii la cer, aşteptând avioanele americane: i-a plesnit un vas de sânge.
    Şi atunci să-mi spuneţi voi cine au fost criminalii?!

  3. Serafim zice:

    Mulțumesc de semnalare Doina. Tocmai mi-am comandat cartea. Sper ca săptămâna viitoare deja să mă apuc să văd ce și cum scrie prin ea. Deși la o carte de dimensiunile și de amploarea asta, e posibil să dureze oleacă până-i dau de capăt 🙂

    • Şi eu o aştept cu nerăbdare. Cei ce nu au citit cartea spun despre Dumnezeu era-n vacanţă ba că este antisemită, ba că este o erezie. Nici Teşu nu o să scape. Nici de la ai noştri nici de la ai lor. Şi cei mai harnici la etichete sunt cei care nu citesc.

  4. Radu zice:

    Sunt chiar fericit ca ai scris aceste cuvinte despre maresal . Si eu i-am adus un omagiu , cat m-a dus pe mine mintiuca , la un moment dat . Antonescu era un OM . Faptul ca un evreu il repune acolo unde-i este locul , este un lucru bun. Au mai fost niste incercari de reabilitare a memoriei lui ! Fara de succes , cum bine stim ! Dar istoria nu poate fi decat cea adevarata , nu cea confectionata de diverse regimuri dupa cum bate vantul !

    • Baba Dobrița, bunica mea din partea tatălui, este vinovată de divorțul părinților mei și-i pot recunoaște mai lesne defectele decât calitățile. Dar toată copilăria am auzit aceste vorbe și nu pot uita când spunea apăsat, cu mândrie, împungând aerul cu degetul arătător:
      -Toți derbedeii s-au dat cu comuniștii! Tatăl meu a fost naționalist! În familia mea au fost două certitudini: oala de cafea de pe plită și neamurile mele ce și-au lăsat oasele pe front în două războaie mondiale! Dacă regele nu-l aresta pe mareșal și am fi avut armistițiu semnat cu aliații, Gheorghiță al meu, care-a scăpat cu zile din luptele din munții Tatra n-ar fi ajuns în lagăr în Siberia! 160.000 de soldați români au căzut prizonieri, alți 20.000 de români care le stătuseră bolșevicilor la ficați și cam 80.000 de români de naționalitate germană au ajuns în Siberia!
      -De ce crezi, mamaie, că regele l-a arestat pe Antonescu?
      -Fiindcă era un țânc cu muci la nas și a crezut că îndepărtându-l pe mareșal v-a pune mâna pe putere. A crezut că se poate folosi de comuniști și când a înțeles că este folosit a dat bir cu fugiții!

      Prin anii ’80, cu nu știu ce ocazie, bătrâna l-a auzit pe Mihai adresându-se românilor la Europa Liberă. N-am să redau comentariul bătrânei dar n-a fost prea măgulitor pentru rege.

  5. Radu zice:

    Pe mine m-a impresionat cultura , curajul , loialitatea , respectarea cuvantului dat , coloana lui vertebrala , asumarea unei responsabilitati imense intr-o perioada in care partidele politice se fofilau ..dar mai ales faptul ca inainte de a lua o decizie majora o consulta pe mama lui in care avea cea mai mare incredere . Si era un om care trecuse prin doua razboaie , cu fruntea sus , in plina maturitate ! Mai rar un caracter ca al lui ! Daca as putea , maine l-as reabilita !

    • Puțini știu că Antonescu a fost un mare erou în primul război mondial. Politrucii ruși, care ne-au rescris istoria, au șters această pagină din istoria noastră dar bunicii mei au făcut ambele războaie și am motive întemeiate să-i cred pe ei și nu lăturile oficiale comuniste. Se pare că sponsorii experimentului bolșevic sunt în continuare la clape și istoricii noștri sunt dintre cei mai cuminți.

  6. Radu zice:

    Istoricii nostri ar trebui ” dublati” de politicieni cu mai multa cultura . Am mai avea o sansa …

    • În afara de Adrian Cioroianu, Vosganian, Năstase și Maria Grapini, nu-mi amintesc de picior de politician pe la standurile târgurilor naționale de carte. Iliescu a venit la o ediție doar pentru propria lansare dar nu l-am văzut pe la standuri să răsfoiască ori să cumpere vreo carte. Președintele cică a citit Levantul dar n-a apucat să-l termine.

  7. Radu zice:

    Heheheeee ! O sa aiba timp ! Nu mai e mult !

    • Nu cred că timpul i-a lipsit! 😉
      Un amic marinar, fiind plecat pe mare mi-a lăsat o procură să cumpăr casa de la vecinul lor, un țigan scandalagiu. La notariat a fost nevoie să aducem doi martori la tranzacție fiindcă țiganul era analfabet. Și el și nevasta și frate-su și maică-sa și cei patru copii ai lui. Îl întreb:
      -De ce n-ai învățat, carte țigane?
      -I grele cărțile!– a răspuns rânjind. Dar dați-mi zece saci de bani că-i număr imediat!
      Analfabetul avea BMW, ceas de aur, brățară de aur lată de doi cm,în jur de 150 de grame, ghiul de aur, țigăncile aveau ditamai lănțoaiele.
      Amărâtul trăiește din ajutoare sociale. Rânjește: munca-i pentru rumâni!

Lasă un răspuns

