Ghilimele buclucașe


Sabrina a dat ieri Evaluarea Națională la Limba și Literatura Română.

După primul moment de bucurie, s-a publicat baremul. Sesizând diferențe între cerință și barem, am mers la Inspectoratul Școlar să semnalăm neconcordanțele. Deși am explicat cum stă treaba, domnul Inspector școlar general n-a priceput nimic. Nici colega lui… Sau nu i-a păsat… Nici colegei lui…

Mi-au cerut să fac eu o sesizare către forurile superioare, că dânșii au de numărat vreo două mii de lucrări. Le-am lăsat o contestație de catifea, în care am explicat lipsa buclucașelor ghilimele.

Și la recomandarea dumnealor, am trimis o scrisoare mai detaliată domnului ministru al învățământului. Lectură plăcută!

Stimate Domnule Ministru,
Subsemnata Doina Popescu, mamă a elevei P.S.C., care a susținut examenul de Evaluare Națională în data de 27 iunie 2016, contest lipsa de corelare dintre modul în care a fost redactat titlul textului suport și punctarea din barem, la Subiectul al II-lea, Evaluarea Națională la Limba și Literatura Româna.
 
Titlul incriminat:
… Pentru moment, cei ce vizitează această pierdută „grădină a Edenului” sunt trataţi cu privelişti care taie respiraţia, păduri luxuriante, largi câmpii africane, râuri sălbatice şi o bogată cultură locală.  
Mafate este, de asemenea, unul dintre puţinele locuri rămase pe lume unde se găseşte un ecosistem care s-a dezvoltat timp de milioane de ani în izolare.  (Andreea Marinaș, „Grădina pierdută a Edenului”: locul în care ajungi doar cu elicopterul,
Barem: 2. câte 2 puncte pentru scrierea numelui autoarei şi a titlului articolului (Andreea Marinaş;
„Grădina pierdută a Edenului”: locul în care ajungi doar cu elicopterul) 2 x 2 p. = 4 puncte
 
Este evident că persoana care a redactat subiectele a extras un text suport de pe internet, deși nu cunoștea modalitatea de prezentare a articolelor din spațiul web. Astfel, în mod obișnuit, titlurile din bloguri sau publicații de pe internet apar urmate de o scurtă descriere (numită și sumar, extras,  excerpt) sau în lipsa acesteia, de o frază aleatorie din articol, de regula în limita a 160 de caractere. Împreuna cu tag-urile, aceste sumare ajută motoarele de căutare să facă un search relevant. 
Pentru un elev care și-a făcut pe la zece ani primul blog, urmează cursuri de jurnalism și este performant la literatura, prezența descrierii imediat după titlu ține de rutină și, atunci, logic, identifică titlul articolului la nivelul ghilimelelor, considerând continuarea după ghilimele ca fiind descrierea, sumarul, excerpt-ul.
Astfel, ca formula de titlu punctată de barem să fie corectă, trebuia să conțină încă un rând de ghilimele. 
Având în vedere că aceste ghilimele lipsesc și nici autorul, nici titlul articolului nu au notorietate, nu poți deduce diferența dintre titlu și descriere decât printr-o ortografiere corectă. Dar aceasta lipsește din redactarea Subiectului al II-lea la nivelul titlului.
Vă reamintim că elevii nu au acces la internet în timpul examenului, ca să verifice dacă autorul articolului a ales în mod particular să nu completeze rubrica aferentă descrierii articolului.
Este dificil, în era informaticii, să aduceți internetul pe hârtie! Pot să pariez cu dumneavoastră, că pe ecranul calculatorului orice elev recunoaște un titlu. Nici pe hârtie nu este greu, dacă este ortografiat corect! 
Pentru conformitate, atașez print sceen-uri de pe diverse publicații online în care sunt evidențiate aceste titluri urmate de descrieri. Penultima imagine este un print screen al unui dashboard de blog, cu zona unde se redactează descrierea, respectivul excerpt. Ultima imagine este epică și dovedește care sunt criteriile de alegere a unui subiect de examen:
1) Să fie copy-paste.
2) Să fie tradusă cu bocancii: Pentru moment, cei ce vizitează această pierdută „grădină a Edenului” sunt trataţi cu privelişti care taie respiraţia, păduri luxuriante, largi câmpii africane, râuri sălbatice şi o bogată cultură locală. 
Din această traducere ce reiese? Că turiștii sunt tratați cu cafea, ceai? Nu! Momentansunt trataţi cu privelişti care taie respiraţia, păduri luxuriante, largi câmpii africane, râuri sălbatice şi o bogată cultură locală. Dar, atenție! Este superofertă! Valabilă doar…momentan!
Sau, turiștii poate sunt nițeluș bolnavi și medicul le-a recomandat să fie tratați!
Ultima frază este stângace și penibilăMafate este, de asemenea, unul dintre puţinele locuri rămase pe lume unde se găseşte un ecosistem care s-a dezvoltat timp de milioane de ani în izolare.    
Articolul folosit ca text suport este o traducere de pe site-ul BBC.
bbc
Așa cum se poate observa, articolul original are titlu și descriere (excerpt). Nefiind indicată sursa, articolul de examen este un banal copy-paste. 
A treia condiție de eligibilitate este:

3) Să aibă în imediata vecinătate  un articol pornografic. Se poate vizualiza în ultimul print screen

Domnule Ministru, vă solicit în mod expres să luați toate măsurile pentru modificarea imediată a baremului de corectură la Subiectul al II-lea, în sensul punctării cu 2 puncte și a lucrărilor în care s-a identificat „Grădina pierdută a Edenului”, deoarece, acesta rezultă ca și titlu, în urma traducerii grosolane și a redactării defectuoase a subiectului.
Cu stimă
Doina Popescu
P.S. Domnule Ministru, vă rog să nu-i pedepsiți pe acești copii care, în blogosferă, redactare online, excerpts, au luat-o înaintea profesorilor lor!

About Doina Popescu-Brăila

Cât deschizi ochii, cât iubeşti şi cât citeşti, atât eşti şi nimic mai mult! Dar, dacă ai copii şi dacă scrii, mai ai o şansă. Am publicat nouă cărți dintre care șapte romane: Comisia Zurich, Dumnezeu era-n vacanță, Ardei iuți, Pisica cu papion, Fericire la preț redus, Dragoste și ciocolată, Terente-Zodia zmeilor și volumul Copilul Dunării apărut în anul 2015 și în varianta bilingvă, în traducerea Sabrinei Popescu, elevă, având 14 ani și jumătate la comiterea isprăvii.
Galerie | Acest articol a fost publicat în evaluarea nationala, ZÂMBETE și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s