Conflictul între generaţii


Revoluţionar la tinereţe, reacţionar la bătrâneţe, zicea papaşa. Timpul trece şi unora le vine tot mai greu să înţeleagă generaţiile care vin după.

Eu m-am revoltat în adolescenţă împotriva minciunii şi ipocriziei adulţilor, astfel că am rămas blocată emoţional undeva pe la 17 ani. Aşa se face că ajungând la catedră m-am trezit mai aproape de elevi decât de colegii din cancelarie şi adesea m-am transformat în avocata lor.

Timpul a trecut şi cum copii fac copii, am şi eu două puştoaice. Sabrina îmi face pachetul dimineaţă şi aleargă după mine să se convingă că l-am luat, Ingrid învaţă bine ca să-mi demonstreze că se poate descurca prin forţe proprii, fără meditaţii. Doar când e vorba de actorii mei preferaţi, fetele îmi spun zâmbind cu îngăduinţă că Alain Delon şi Rob Huston sunt nişte băieţi prăfuiţi cu freză demodată.

Dar în această seară am avut parte de o surpriză: fetele mele se uită pentru a doua oară la „Dirty dancing”, filmul adolescenţei mele. Şi atunci mă întreb: kakaia conflict între generaţii?

24 de gânduri despre &8222;Conflictul între generaţii&8221;

  1. Nu există conflict între generaţii.
    Această sintagmă nefericită, a fost inventată de promotorii stagnarii.
    Este cum nu se poate mai normal ca fiecare generaţie, axîndu-se pe valorile tradiţionale, să îşi caute un drum nou, drum care să fie curăţat de racilele vechi, drum care să deschidă noi perspective.
    Altfel, vorba Doinişoarei : kakaia progress ???

    ps. Doina, aştept pe mail, o veste bună!

  2. Eu unul cred ca razboiul intre generatii este unul real si total. Numai eu stiu cate rascoale ale copilului din mine trebuie sa inabuse in sange in fiecare zi adultul care sunt. Pe cele exterioare nici nu le mai pun la socoteala. Razboiul exista, n-are rost sa-l negam. Mama lui Patapievici, de ex, (ca sa dau un exemplu neutru, nu cu persoane de fata) a votat mereu cu PSD-ul. Si cate altele. Important este sa fie un razboi vesel, macar cat cimitirul din Sapânta. Si apoi orice razboi, si cel dintre generatii nu poate face exceptie, mai are si perioade de acalmie, armistitii, pauze, paci, capitulari. Precum episodul mentionat mai sus. Plus ca existe mereu si filme care nu imbatranesc niciodata. Asa ca filmul respectiv nu se pune. Cu un Dirty dancing nu se face pace, pace, intre doau generatii. Cand coexista sub acelasi acoperis trei e si mai… bine. Sa vezi aliante in contra varstelor.

    • Cred că războiul între generaţii apare când părinţii o fac pe nebunii şi îşi dau aere de adulţi scrobiţi.
      O, ce adorabilă e chestia asta cu mama lui Patapievici! 😀 😀 😀
      Da… Chiar dacă moartea-i pe noi cât capra, plesneşte acoperişul în hohote de râs. Ne adunăm în jurul mesei trei generaţii: mama, pacifista familiei, rugbistul, care-şi dă uneori aere de tată, dar nu prea are spor, fiindcă-îl punem repejor la punct -doar suntem cinci fete-n casă… Ada, sora mea, ne surprinde zilnic cu reţete exotice sau vanilate iar puştoaicele au un comportament responsabil fiindcă trebuie să fie şi cineva matur în casă! 😛

    • Cu toată stima, nu cred că există război între generaţii.

      Pînă la urmă, fiecare nouă generaţie vine pe lume, mare parte ca dorinţă expresă a părinţilor şi nu cred că trebuie să dezvolt acum, acest subiect.

      Nu cred că este vorba despre un război, fie şi pentru că mie îmi place să cred că noile generaţii, se emancipează de sub tutela părinţilor – nu se războiesc cu aceştia.

      Şi cred că este bine ca fiecare generaţie să-şi elaboreze propriul cod de conduită; altfel, am avea parte de o stagnare în virtutea imuabilă a valorilor – strict – tradiţionale, iar unde duce acest lucru, vedem în societăţile de tip tribal.

  3. Am senzatia ca intre actualele generatii nu mai este prapastia pe care am avut-o noi cu parintii nostri… Am invatat mult din greselile inaintasilor nostri! Si asta nu poate decat sa fie bine…

  4. Pe fruntea mea scrie Decreţel. Datorită celebrului decret, părinţii ne-au perceput probabil ca pe o pedeapsă. Nu ne-au dorit şi doar unii dintre noi am reuşit în timp să ne facem acceptaţi sau iubiţi.
    Pe rugbist nu l-au vrut şi au avut grijă să-i spună până la 30 de ani că nu trebuia să se nască:
    -Patru copii?- spunea socrul meu. Unul şi bun! Doar unul merita să se nască!
    Din fericire mentalităţile s-au schimbat. Copiii sunt făcuţi din dragoste, sunt doriţi…

    • Si Daniel al meu e tot decretel, Doina draga… Asa ca te inteleg perfect. Partea proasta e ca noi nu i-am inteles pe parintii nostri si, pare-se, ca nici ei nu s-au obosit foarte sa se apropie mai mult de noi… Bine ca nu repetam si noi, cu copii nostri, aceleasi greseli…

  5. si eu ma uitam la Dirty Dancing, a nu stiu cata oara. 🙂 despre conflicutl dintre generatii, nu stiu ce sa zic. Si fiul meu asculta multe dintre piesele mele preferate ori muzica clasica. Dar exista divergente. Poate pentru ca ei sunt intr-o faza de afimare a personalitatii.

    • Nici n-ar fi normal ca doi oameni să nu se deosebească la absolut nimic. Și mă refer la gusturi, nu la diferențe fizice, evident. Sunt de acord cu Tiberiu, „conflict între generații” e o sintagmă inventată pentru a explica simplu chestii de suprafață.

      • Şi în plus, eu sunt o persoană cu un nivel de toleranţă ridicat, firesc având în vedere că încă mai copilăresc, în timp ce Ingrid este o adolescentă responsabilă. Suntem prea bune prietene pentru a discuta despre… conflict între generaţii.

  6. Toate ca toate, pana la „Dirty dancing”, sa ne-ntelegem 😛
    Aiurea, conflict intre generatii, e cat se poate de firesc, indiferent de varsta, sa-si afirme gusturile, si uite, din fericire, astea sunt 😉

  7. 🙂 conflictul este in interiorul nostru, nu intre generatii. cand uitam sa-i intelegem si sa-i respectam si vrem sa le impunem propriile noastre norme (normative?) din spaima „sa nu greseasca ca si noi”, abia atunci intervine conflictul. vorba aia: cele mai multe crime s-au facut in numele dragostei/din dragoste.

Lasă un comentariu