Cap de măgar


Niţă prinse o vorbă de la Franţi şi trecu grabnic Dunărea la Manole să-l anunţe că  nemţii erau în fierbere mare.

Maiorul Schroeder fusese înştiinţat de inspecţia unor înalţi ofiţeri germani conduşi de generalul Alfred Gerstenberg, şeful Misiunii Militare Aeronautice Germane în România. Cum uniformele de rezervă fuseseră sfârtecate de oamenii lui Manole, singurele uniforme rămase, cele pe care le aveau soldaţii pe ei când se întâmplase nenorocirea erau uzate în ultimul hal.

 Aflând de inspecţie, maiorul comandase uniforme noi pentru cei peste 200 de militari şi ofiţeri pe care-i avea în subordine dar transportul întârzia să apară, spre neliniştea acestuia.

Telegramelor lui disperate la Bucureşti şi Brăila i se răspundeau că şlepul este pe drum şi va ajunge dintr-un moment în altul, lucru ce nu se întâmplă.

În dimineaţa fatidică, când ateriză avionul cu înalţii oficiali, maiorul Schroeder alinie cele două companii aproape în zdrenţe. Se simţea umilit şi-şi jură să se răzbune pe banditul Manole care le sfârtecase uniformele. Se felicită în gând că-l închisese pe afurisitul de Niţă şi gânsacul lui vorbitor, măcar să nu mai aibă cine ştie ce surpriză din partea lor.

Convocase şi oficialităţile din comună, în speranţa că ţăranii cu plângerile lor sâcâitoare vor mai distrage atenţia de la trupele echipate ca vai de lume.

Cei patru înalţi ofiţeri şi aghiotanţii lor coborâră din avion şi maiorul înaintă spre ei cu un zâmbet forţat.

Îi salută regulamentar şi simţi privirile necruţătoare ale superiorilor care îi studiau uniforma uzată.

În momentul următor, dintr-un tufiş ţâşni un măgar îmbrăcat în uniformă de maior german nou-nouţă. Pe cap avea chipiul nou prins pe sub guşă cu un şiret. Dobitocul se opri în faţa ofiţerilor care nu înţelegeau rostul acestei primiri.

Maiorul înţelese în sfârşit că şlepul cu provizii şi uniformele noi fusese capturat de Manole şi era prăbuşit de umilinţă dar, generalul Alfred Gerstenberg izbucni într-un râs zgomotos:

-Este o asemănare atât de mare între voi, că nu-mi dau seama care este adevăratul maior Schroeder şi care este măgarul!

Schroeder îşi muşcă buzele până la sânge iar chipul său deveni pământiu. Gustul amar de fiere îi năvăli în gură. Îşi simţea respiraţia otrăvită. Urechile îi vâjîiau vestind tensiune săltată şi o venă i se zbătea sub guler. Se gândi răvăşit că şi tatăl său şi bunicul fuseseră doborâţi de apoplexie. Furia îi împâclea gândurile.

Oberst (colonel) Aron Stefl aplaudă:

-Excelent, major Schroeder! Dintotdeauna m-am gândit că maxilarul tău proeminent şi dinţii mari te fac să semeni cu un măgar: cap de măgar! De astăzi îţi voi zice Esel Kopf!

-Ei bine, zise generalul, nu ştiu cine a pus această minunată farsă la cale dar îl felicit! Este o persoană cu mult umor şi imaginaţie! Dragul meu Esel Kopf, poţi să ne explici măcar de ce acest venerabil măgar poartă haine noi de major şi tu eşti îmbrăcat ca un rândaş?

-Excelenţă, aceste locuri sunt controlate de banditul Manole!

-Felicitările mele lui Herr Manole, dar având două companii germane în zonă ar fi normal să fie controlate de tine, Herr Schroeder! Acum vreau să-l văd neîntârziat pe Niţă. Ministrul von Killinger mi-a atras atenţia că toţi ofiţerii care au inspectat trupele înaintea mea l-au cunoscut pe Niţă şi gânsacul lui! Se pare că fac un număr interesant şi pitoresc ce merită văzut!

-Herr general, Niţă este închis sub pază severă!

-Pentru care vină?

-Preventiv! Când nu ştii cine este vinovatul, nu trebuie să fii prea perspicace: Niţă este în spatele tuturor farselor! Nu am vrut să vă supere în vreun fel!

-Herr Schroeder, dacă nu ştiai, inamicii noştri sunt ruşii, nicidecum un copil de opt ani şi gânsacul lui! Se  vede că eşti foarte stresat! Din acest moment vei fi înlocuit la comanda unităţii! Oberst Stefl, preiei comanda până la numirea unui nou comandant. Herr Schroeder, rămâi la dispoziţia lui Herr Oberst Stefl pentru interogatoriu. Trebuie să înţelegem şi noi ce se întâmplă pe aici. Dacă aşa ne întâmpini la o inspecţie anunţată, nu vreau să mă gândesc ce ne poate aştepta la o inspecţie inopinată! Şi faceţi nişte fotografii acestui măgar ca să am amintire cu mine la Bucureşti!

-Domnule general, la care măgar făceaţi referire, ca să nu stric o poză degeaba!-zise agiotantul zâmbind.

-Fii generos dragul meu! Pozează amândoi măgarii şi voi stabili pe urmă care-mi place mai mult!

 

 

17 gânduri despre &8222;Cap de măgar&8221;

    • Noul comandant era provizoriu, Schroeder era în dizgraţie şi farsa cu capul de măgar îi amuzase pe nemţi, aşa că Manole pleca cu un capital de simpatie. Iar Manole se ascundea în bălţi, o veritabilă fortăreaţă inexpugnabilă. Pentru că am gândit aceste poveşti pentru copii, am evitat descrierile plicticoase dar, discutăm de acele bălţi care l-au protejat pe Terente. Nemţii nu s-ar fi aventurat pe urmele lui şi atâta vreme cât va avea sătenii de partea lui, Manole va fi în siguranţă.
      Eu scriu un roman despre Terente şi acolo voi descrie amănunţit bălţile.

  1. Atmosfera germana, transcrisa intr-o romana calda?… Interesanta abordare… Ti-a placut Amza Pellea, in rolul lui Ipu?…
    Duminica de acum, cred ca este al naibii de limpede peste Baltile Brailei…
    cu drag,
    adm…

    • Când scriu aceste poveşti eu le văd ca într-o transpunere cinematografică. Am în faţa ochilor cele două companii în haine uzate faţă-n faţă cu măgarul îmbrăcat în haine nou-nouţe. Văd feţele protagoniştilor, perplexitatea maiorului şi râsul nebun al celorlalţi ofiţeri superiori trăiţi în Bucureşti, deprinşi deja cu farsele românilor şi cu stilul lor de la Athene Palace, Oteteleşteanu ori de la teatrele de revistă la mare modă . Îi văd şi pe soldaţii germani care nu îndrăznesc să râdă dar abia se abţin. Îl văd şi pe Manole care urmăreşte totul prin binoclu bine ascuns într-un zăvoi, râzând sănătos, din tot sufletul. Prezenţa oficialităţilor satului fac râsul să se propage în toate satele din jur, iar Dunărea, martoră la toate poveştile mele ia hohotul de râs şi îl poartă cu ea până la Mare.
      În schimb, am o mare suferinţă că Bălţile Brăilei sunt acoperite de ape. În Insula Mică a Brăilei se conservau vreo 14 ascunzători ale lui Terente. Acum mă tem că sunt toate inundate. Puţini cunosc comoara pe care o au românii în Insula Mică. Acolo este Ţara Poveştilor dar şi locul unde se regăsesc sute de specii rare de păsări. Un loc aproape virgin într-o ţară plină de blocuri cenuşii.

      • Exact asta reusesti si sa ne transmiti , Doina.
        Citisem mai devreme acest fragment si ma gandeam sa-ti spun ca seamana a scenariu de film, adica scrii in asa fel incat in mintea mea se deruleaza filmul cu imagini si sonor….
        Ezitasem dar acum m-am decis sa ti-o spun.
        O duminica frumoasa !
        Eu fug la musafiri.

  2. Pot spune ca versifici teribil fiecare emotie care te umple… Emotiile la rindul lor le transmiti celor care te citesc, cinstindu-le asteptarile… este un fel extraordinar de a exista si pentru altii, in exact aceeasi masura in care ti-ai construit propriu-ti drum in viata… Nu traiesti debuseuri pentru ca nu iti sint necesare… Nu te imbraci in ele. Nu copiezi, pentru ca nu ai invatat sa „citezi”… esti intr-atit de plina de obirsia-ti daruita de parintii tai incit a te citii, inseamna a incerca a te traii, exact asa cum esti… Parintii tai, cred ca sint tare mindrii de tine… Eu sint mai plin atingindu-ti rindurile cu privirea Imaginatiei…
    Mi-ar fi placut sa-ti desenez niscaiva coperti de carti… sau macar sa incerc sa-ti propun forme de Imbracaminte de carte…
    Vorba lunga, saracia omului…
    Pofta mare, la masa de la jumatatea Duminicii…
    admirativ,
    andreidmituca

    • Încerc să transmit oamenilor că se poate trăi şi fără mânie şi fără încrâncenare.
      Viaţa oamenilor nu era simplă în plin război, sub ocupaţie germană, chiar dacă ocupantul era măcar la nivel declarativ aliat. Viaţa satului a continuat în tipare aproape fireşti.
      Dar ostilitatea pe care Niţă o manifestă faţă de nemţi chiar de la sosirea în sat am dus-o într-un timbru ludic, fără dinţi scrâşniţi.
      În vremurile noastre, deşi este pace, trăim într-o continuă vrajbă. Omul este robul istoriei, al timpului său şi cu slabele mele puteri pot doar să vă dăruiesc zâmbete şi hohote de râs.
      Dar, ce armă formidabilă poate deveni un hohot sănătos de râs!

    • Mulţumesc, dar te anunţ că nu eşti original! 😛
      La lansarea romanului Comisia Zurich actorul Dan Moldoveanu care nu mă văzuse niciodată în viaţa lui a răcnit la mine:
      -Tu eşti nebuna care a scris romanul ăsta?
      -Da…-am răspuns eu la limita infarctului!
      -Te anunţ că este scris extraordinar!- şi m-a îmbrăţişat ca un urs.

  3. I was initially pretty pleased to search out this web-site.I wanted to appreciate it for your time with this amazing read!! I certainly loving any little bit of it all and I’ve you book marked to look at latest things you article.

Lasă un comentariu